تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام موسوی قهار - هدف عاشورا – زنده کردن عزت اسلام
Image result for ‫عاشورا‬‎
وجه تمایز شیعیان جهان در طول تاریخ اسلامی با دیگر مسلمانان الگوپذیری از امامان معصوم، و مقتدا قرار دادن این رهروان راستین شریعت محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ و عشق و ایمان حقیقی به این مشعلان فروزان جامعه بشری بوده است. به دلیل اعتقاد به مشروعیت انحصاری امام معصوم و منصوص بود كه در نزد شیعه تا قبل از غیبت، تمامی قدرتهای حاكم صراحتاً نامشروع تلقی می‌شوند و از زمان غیبت به بعد نیز سازش و همراهی با حكومت‌هایی كه جامع شرائط نیابت از امام غایب نبوده‌اند اگر نه ناممكن بلكه همواره دشوار بوده است.

وجه تمایز شیعیان جهان در طول تاریخ اسلامی با دیگر مسلمانان الگوپذیری از امامان معصوم، و مقتدا قرار دادن این رهروان راستین شریعت محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ و عشق و ایمان حقیقی به این مشعلان فروزان جامعه بشری بوده است. به دلیل اعتقاد به مشروعیت انحصاری امام معصوم و منصوص بود كه در نزد شیعه تا قبل از غیبت، تمامی قدرتهای حاكم صراحتاً نامشروع تلقی می‌شوند و از زمان غیبت به بعد نیز سازش و همراهی با حكومت‌هایی كه جامع شرائط نیابت از امام غایب نبوده‌اند اگر نه ناممكن بلكه همواره دشوار بوده است.

 شیعیان همواره در اقتدا به امامان خویش در سازش‌ناپذیری با حاكمان جور شهره بوده‌اند و عزت و افتخار خود را در قیام بر علیه باطل جستجو می‌كرده‌اند. در بررسی و تبیین بهتر این مسئله توجه به دلایل قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ برای درك بهتر نوع الگوپذیری شیعیان از ایشان در كسب عزت و افتخار اسلامی ضروری است كه در اینجا با توجه به حفظ اختصار تنها به ذكر دو نمونه اكتفا می‌كنیم:

1ـ انجام تكلیف در سخت‌ترین شرائط: اساسی‌ترین عامل برای قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ انجام تكلیف الهی و عمل به فریضة امر به معروف و نهی از منكر بوده است، علامه طباطبائی در تفسیر آیة،  «فقاتل فی سبیل الله لاتكلف الاّ نفسك و حرّض المؤمنین»(1)
می‌فرمایند منظور از لا تكلّف الا نفسك این است كه هر انسانی مكلّف به انجام وظیفة خویش است زیرا خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید اگر مردم در امر جهاد كندی و سستی كنند وظیفة شخصی تو به قوّت خود باقی است، تو خود به مقاتله بپرداز و البته وظیفة تو نسبت به دیگران ترغیب و تشویق آنان نیز خواهد بود(2)
بر این اساس در جامعه اسلامی اگر هر كس تنها به وظیفة خود عمل كند و دیگران را نیز امر به معروف و نهی از منكر نماید عزت و افتخاری از آن بالاتر در سربلندی آن جامعه متصوّر نخواهد بود. امام حسین ـ علیه السّلام ـ در نخستین گامهای تاریخی خویش در پاسخ مروان بن حكم فرستاده یزید برای اخذ بیعت از ایشان ضمن تشریح جایگاه خود و یزید فرمودند:
«… و مثلی لا یبایع مثله»(3) «…فردی همچون من با فردی مثل یزید بیعت نمی‌كند…»
نكته در اینجاست كه ایشان این عدم بیعت را متعین در یك شخصیت خارجی خاص و منحصر به زمانی خاص نمی‌دانستند بلكه به اعتقاد ایشان هركس پیرو راستین ایشان باشد با فرد فاسقی همچون یزید سازش نخواهد كرد بر این اساس در هر زمانی تكلیف شیعیان در برابر یزیدیان زمان روشن خواهد بود. امام در حین خروج از مدینه در وصیت نامه‌ای كه به برادر گرامی‌شان محمدبن حنفیه نوشتند پس از اقرار به وحدانیت الهی فرمودند: «… انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنكر»(4) «…همانا خروج من برای طلب اصلاح در امت جدم و انجام امر به معروف و نهی از منكر بوده است.» كه در این عبارت به خوبی فلسفه قیام ایشان و درسی كه شیعیان باید از آن بگیرند مشهود است.

2ـ پاسداری از اسلام و امامت در كربلاء: نكته دوم در انگیزه قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ كه می‌تواند بهترین درس برای شیعیان ایشان باشد پاسداری از اسلام و امامت بود. هدف امام در پاسداری از اسلام مقابله با وضعیتی بود كه در ضمن آن حلال الهی حرام و حرام الهی حلال گردیده بود، حق و حقیقت قربانی هوی و هوسهای هوسبازان شده و بطور كلی اسلام در معرض خطر بعدی قرار گرفته بود این وضعیتی است كه در هر زمانی رخ دهد تكلیف مسلمانان بر قیام علیه باطل و احقاق حق برای پاسداری از دین اسلام تعلق خواهد گرفت، الگوی دیگر واقعه عاشورا پاسداری از مقام والای امامت و ولایت بود كه اصحاب امام در شب عاشورا علیرغم اعلام رفع بیعت امام از ایشان با قلبی آكنده از عشق الهی و علاقه شدید به امام خویش ایستادگی و صلابت خود را در دفاع از مقام شامخ ولایت تا آخرین قطره خون اعلام داشتند و عزت و افتخار شهادت در راه حق را بر ذلت زندگی تحت حاكمیت باطل ترجیح دادند.(5) این بزرگترین درسی است كه ما در حادثه خونین كربلا می‌توانیم از یاران با وفای امام بگیریم شب عاشورا كه به حق باید آن را شب پاسداری از مقام امامت و ولایت نامید بهترین ترجمان كسب عزت و افتخار جامعه اسلامی را در پیروی و حمایت قاطع از مقام ولایت می‌داند، شیعیان به حق آموخته‌اند در موقعیتی كه كیان اسلام در معرض خطر قرار می‌گیرد همچون امام خویش تا آخرین لحظه كه خود و یاران و زنان و فرزندانش را در معرض شهادت و اسارت می‌دید ولی هرگز حاضر به پذیرش ذلت زندگی تحت حاكمیت ظلم نشد بلكه مرگ در این راه را سعادت توصیف نمود،(6) آنان نیز با الهام از این حادثه عزت و سربلندی خود را در پیروی از مقام ولایت و قیام علیه حاكمان طاغوت جستجو كنند. دشمنان انقلاب اسلامی با درك اهمیت این مسئله همواره سعی داشته‌اند با تبلیغات سوء و دشمنی‌های مكرر در این پیوستگی بین رهبر و جامعه اسلامی رخنه ایجاد نمایند لكن تا زمانی كه اتحاد و پیروی مردم از ولی فقیه جامعه اسلامی به قوت خود باقی است عزت و افتخار ایشان نیز محفوظ، و نظام اسلامی با شكوه و صلابت به راه خود ادامه خواهد داد «انشاء الله»

 

پی نوشتها :
1- سورة نساء، آیة 84.
2- علامه طباطبائی،‌ تفسیر المیزان، ج5، مركز فرهنگی رجاء، چاپ چهارم 1367، ص 41.
3- ناسخ التواریخ، ج1، ص 386.
4- همان، ج2، ص 9.
5- ر.ك: سیدهاشم رسولی محلاتی، زندگانی امام حسین ـ علیه السّلام ـ تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم 1378، ص 393 به بعد.
6- «انی لا اری الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما» بحارالانوار، ج44 ص 381.

سایت استاد دانشمند




طبقه بندی: امام حسین علیه الاسلام،  مطلب ویژه مبلغین،  اهل بیت (علیهم السلام)، 
برچسب ها: هدف عاشورا، زنده کردن عزت اسلام، استاد دانشمند، حجت الاسلام موسوی قهار،  

تاریخ : یکشنبه 12 مهر 1394 | 02:48 ب.ظ | نویسنده : سید امیر حسین طباطبایی | نظرات

  • paper | کوفه | آنک بات